Aby naprawić samodzielnie kosiarkę spalinową, musimy wiedzieć rzecz podstawową – co kosiarce „dolega”.
Najczęstsze awarie kosiarek spalinowych
W większości awarie kosiarek spalinowych spowodowane są niestety nieprawidłowym użytkowaniem. Błędy zdarzają się na każdym etapie posługiwania się kosiarką – podczas uruchamiania i pracy urządzenia, ale też ego konserwacji i regulacji. Często też w zalewie tandety, na rynku znajdziemy kosiarki skonstruowane przy pomocy słabych materiałów, wręcz wadliwie.
Tak naprawdę bezawaryjność gwarantuje tylko bardzo rygorystyczne przestrzeganie warunków użytkowania. Niektórych z nich spełnić się nie da. Na normalnym trawniku zawsze znaleźć się może kamień, korzeń, czy inna przeszkoda.
Najczęściej kosiarki na skutek wibracji w czasie normalnej pracy gubią śruby mocujące. Na początku możemy niczego nie zauważyć do czasu, aż uchwyt zostanie nam w rękach…
Do innych, częstych awarii możemy zaliczyć zrywanie się linek mocujących, zniszczenie noży, czy skrzywienie wału korbowego. Przy sporym pechu można trafiając na kamień trwale uszkodzić silnik kosiarki.
Jak naprawić napęd w kosiarce spalinowej i zapobiec innym uszkodzeniom
W celu rozruchu napędu w kosiarce spalinowej używa się najczęściej linek i to one są słabym punktem kosiarki spalinowej. Linka znajduje się w obudowie ochronnej, która ją zabezpiecza przed korozją i innymi uszkodzeniami. Najczęstszym błędem, jaki popełniają właściciele spalinowych kosiarek, jest lekceważenie faktu wystawania linki poza obrys kosiarki. Wystarczyłoby ją przymocować chociażby za pomocą taśmy do rurek. Zapobiega to zahaczaniu linki o krzewy i inne przeszkody, co mogłoby skutkować zerwaniem.
Należy zwracać uwagę na to, aby linka nie była poskręcana. Trzeba ją regularnie smarować i czyścić, co zapobiega korozji i przedłuża życie linki nawet do kilku lat.
Mimo starań i zapobiegliwej pielęgnacji linki zawsze może się zdarzyć, że ulegnie ona zerwaniu. Niestety, czasem linki po prostu wykonane są ze słabych materiałów i z czasem zwyczajnie pękają.
Jak to naprawić? Oczywiście wymieniając linkę. Najlepiej od razu na trwalszą. To dość awaryjny, słaby punkt kosiarki spalinowej, więc linki różnej jakości – lepsze i słabsze, można dostać bez problemu. Ich wymiana osobie zapoznanej z budową kosiarki spalinowej, również nie nastręczy większego problemu. Przy okazji nie zapominajmy o nasmarowaniu zakładanej linki.
Czasem awarii ulega przekładnia napędu kosiarki spalinowej. To również jest rzecz „do zrobienia” samodzielnie, przy użyciu specjalnego zestawu naprawczego, jaki bez problemu dostaniemy w sklepie z częściami do kosiarek, albo nawet w serwisie aukcyjnym. Koszt zakupu zestawu naprawczego i samodzielna naprawa to z pewnością mniej wydanych pieniędzy i więcej nabytej satysfakcji, niż naprawa u fachowca.
Większości uszkodzeń kosiarki da się zapobiec w prosty sposób. Na przykład zbierając kamienie i inne przeszkody z trawnika, który dobrze jest po prostu solidnie i regularnie grabić.